In de spotlight: activiteitenwebsite

03 dec

De persoonsvolgende financiering legt de regie over zijn zorg volledig in de handen van de cliënt. Binnen De Vijver vonden we het ook voor de komst van PVF al enorm belangrijk om altijd te vertrekken vanuit de kracht van onze cliënten en hen zorg op maat aan te bieden en bouwen we hier elke dag aan.

De regie bij de cliënt leggen, is één ding. De informatie rond het aanbod verstaanbaar en op een zo toegankelijk mogelijke manier brengen zodat de cliënt gefundeerd zijn keuze kan maken, is nog een andere zaak. Hier zijn tools voor nodig.

Wij stellen ons activiteitenaanbod zo breed mogelijk open voor al onze (potentiële) cliënten. Wat we hierbij belangrijk vinden is dat de cliënt – in de mate van het mogelijke – ook zelf het aanbod kan raadplegen, zijn keuze kan maken en zelfstandig kan inschrijven.

Eén van onze werkingen, De Stapsteen, begon een tijdje geleden al met een pilootproject binnen De Vijver: een activiteitenwebsite. Via deze website kunnen cliënten het activiteitenaanbod thuis raadplegen en zelfstandig inschrijven. Een stapje dichter bij die regie in eigen handen.

Maar het kan nog beter en dat willen we ook. Daarom zullen we onze website in de toekomst voor een nog breder publiek toegankelijk maken. Momenteel blijven er namelijk nog heel wat groepen - denk maar aan mensen die niet kunnen lezen, blind of slechtziend zijn - in de kou staan.

De nieuwe website bevat verschillende extra functies. Ten eerste, zal er een voorleesfunctie toegevoegd worden die alle geschreven tekst kan voorlezen. Daarnaast wordt er meer met iconen, symbolen en afbeeldingen gewerkt. Ook de log-in zal anders verlopen dan met de klassieke gebruikersnaam en het wachtwoord, zodat zoveel mogelijk cliënten dit zelfstandig kunnen. 

Zowel aan de activiteiten als aan elke cliënt, worden er een aantal tags gekoppeld. Denk maar info over mobiliteit: kan je zelfstandig op de plek van de activiteit geraken? Heb je een iemand nodig die je rolstoel duwt? Op die manier krijgt elke cliënt een aanbod op maat van zijn mogelijkheden.

Via de chatfunctie van de website zal er iemand paraat staan om te helpen bij eventuele problemen. Na een activiteit kan de cliënt feedback geven. Deze feedback kunnen we gebruiken om ons activiteitenaanbod nog verder te verbeteren. Zelf een suggestie voor een activiteit? Dit kan je ook doorgeven aan de begeleiders via de chatfunctie.

Om deze website te kunnen realiseren, gaven we ons op als goed doel voor de Warmste Week. Ontdek alle acties via https://dewarmsteweek.stubru.be/goededoelen/de-vijver-vzw, organiseer zelf een actie of loop de Warmathon voor De Vijver. Onze cliënten zullen je dankbaar zijn!

https://youtu.be/yLn1F0e3TT0 

Geschreven door pr devijver op maandag 3 december 2018 in de categorie De Vijver.