Het Corona-samenleefplan

Samen leven  met Corona

07/03/22 – 31/01/23

1 Situering

Onze vaccinatie- en boostercampagne is al enige tijd achter de rug. We hebben intussen heel hoge vaccinatiecijfers.

Door deze hoge vaccinatiegraad worden de  veiligheidsrisico’s aanzienlijke verminderd, maar uiteraard blijft er nog veel virus circuleren in de samenleving en kan het virus nog terug binnen dringen, ook bij gevaccineerde cliënten en medewerkers.

Maar uiteraard willen we in dit samenleefplan niet alleen stil staan bij indijken van risico’s maar vooral focussen op hoe we zo veilig mogelijk terug kunnen naar een kwalitatieve duurzame normale ondersteuning.

Uiteraard zullen we ons hierbij houden aan de maatregelen van de federale overheid en de maatregelen van het VAPH.

Indien het VAPH zijn maatregelen aanpast zullen we een korte samenvatting van deze aanpassingen systematisch op onze website (gesloten stuk voor cliënten) plaatsen.

We houden onze kleurenbarometers achter de hand. Deze gaan we enkel nog gebruiken als we te maken hebben met een bevestigde besmetting bij een cliënt en/of medewerker in een werking met hoog-risicocontacten.

Indien cliënten in meerdere deelwerkingen worden ondersteund met verschillende aanpak binnen de kleurenbarometers, zal in het tracingteam gezien worden welke maatregelen we hanteren voor deze cliënten.

Bij een preventieve testing n.a.v. een besmetting passen we de barometer nog niet aan.

De algemene maatregelen zijn de volgende:

  1. Geen bubbelwerkingen tenzij een monitoringsteam hierover anders beslist. Dan kan er een bubbelwerking komen van maximaal 6 weken.
  2. Mondmaskers zijn voor de  residentiële cliënten niet meer verplicht in de eigen deelwerking.  Ze moeten wel nog gedragen worden bij verplaatsingen.Voor begeleiders en medewerkers die op bezoek komen in deze  deelwerkingen  behouden we de mondmaskerplicht.  Het kan hierbij gaan over FF2 maskers voor die begeleiders die werken met extra kwetsbare cliënten ( De Lelie, De Zonnebloemen, De Hoeve woningen en Hoeve AC en Drakenhof W5-6 ) indien zulks door het VAPH verplicht wordt of indien we als samenleving in code rood zitten van de corona barometer. Medewerkers met een hoog-risico contact dragen steeds 10 dagen een FF2 masker als ze aan de slag blijven.
  3. Bij mobiele en ambulante begeleidingen kan zowel de cliënt als de begeleider vragen om een mondmasker op te zetten. Indien één van beiden dit vraagt, dienen beiden dit te doen. Bij weigering  door de cliënt kan de begeleiding tijdelijk opgeschort worden.
  4. Medewerkers zonder cliëntencontact moeten het mondmasker niet dragen als ze de  1,5 m afstand kunnen bewaren en als ze met niet meer dan het toegelaten aantal mensen in een ruimte zitten.
  5. Cliënten binnen AC’s moeten ook geen mondmaskers meer dragen, ook niet als ze van uit diverse residentiële settings van De Vijver komen of van uit een externe thuissituatie. Hier kan vanaf geweken worden via een beslissing van een tracingteam (vb. bij hoge besmettingscijfers) of via verscherpte maatregelen van uit overlegcomité en/of het VAPH.Voor begeleiders, medewerkers en externe bezoekers,  die op bezoek komen in deze settings  behouden we de mondmaskerplicht.
  6. Tijdens vervoer moeten alle  cliënten een mondmasker dragen.  Na een hoog risico contact moet dit een FFP2 makser zijn. Als dat niet kan dan kan er enkel gereden worden met gecompartimenteerd Vijver vervoer
  7. Cliënten die bij hen thuis begeleiding krijgen, moeten het mondmasker niet dragen als er voldoende afstand kan bewaard worden en de ventilatie ok is, tenzij zijzelf dit comfortabel vinden of de begeleider dit vraagt.
  8. Cliënten die langs komen voor ambulante begeleiding  dragen een mondmasker
  9. Cliënten en begeleiders kunnen terug samen eten. Van zodra de begeleider rond moet wandelen tijdens het eetmoment dient het masker terug opgezet te worden. Van deze regel kan worden afgewerken op basis van een beslissing van een tracingteam of via verscherpte of versoepelde  maatregelen  van uit overlegcomité en/of het VAPH.
  10. Overlegstructuur om ons COVID beleid vorm te geven

tracing: Dit gebeurt bij het vaststellen van een besmetting bij een cliënt of medewerker in één van onze deelwerkingen. Minimale participanten: directeur en teamco/ Diensthoofd

tracing team: Dit gebeurt als na tracing en overleg met voorzitter monitoringsteam er noodzaak is aan testing en diverse maatregelen. Minimale participanten: directeur, teamco/Diensthoofd, indien agogisch deelwerking ook ortho,trajectbegeleider en medische dienst, indien er meerdere deelwerkingen in beeld komen sluit voorzitter monitoringsteam ook aan ( er is een vast sjabloon omtrent welke punten moeten behandeld worden en hoe de verslaggeving loopt)

test-analyse team: Dit  team komt samen na collectieve testing. Hier wordt afhankelijk van testresultaten verdere tracing doorgevoerd en maatregelen afgesproken. Minimale participanten: voorzitter monitoringsteam, preventie, directeur, teamco en/of Diensthoofd van de deelwerking, indien agogisch deelwerking ook ortho en trajectbegeleider en medische dienst ( er is een vast sjabloon omtrent welke punten moeten behandeld worden en hoe de verslaggeving loopt)

monitoringsteam: Dit team volgt het algemene corona beleid van de organisatie op en adviseert inzake bijsturingen van dit beleid. Het heeft ook een aantal punctuele bevoegdheden. Minimale participanten: alle agogische directies, preventie, medische dienst, teamcoaches en diensthoofden en voorzitter ( +plaatsvervanger)

2 IDO realisatie

Er kan enkel afgeweken worden  van het IDO om de volgende redenen:

  • De voorziening wordt geconfronteerd  met een stijgend of een hoog aantal besmettingen bij de personen met een handicap of  bij het personeel
  • Er is onvoldoende personeel aanwezig om de zorg en ondersteuning te kunnen continueren
  • Het is niet mogelijk om bij een volledige uitvoering van de overeenkomsten de preventieve en hygiënische maatregelen na te leven
  • Er moet bijgestuurd worden ifv veiligheid bij het realiseren van de ondersteuning door meerdere ondersteuners ( het kan hierbij gaan over ondersteuning door andere begeleidingsteams binnen De Vijver of buiten De Vijver).  Deze bijsturingen gebeuren steeds op basis van een risico analyse teamcoach, ortho en trajectbegeleider en worden gemotiveerd.

Dit zal steeds vooraf gegaan worden door een overleg met collectief overleg.

We schrijven ons hierbij  volledig in binnen de richtlijnen van het VAPH omtrent IDO realisatie nl.

In de volgende gevallen kan de voorziening afwijken van de individuele dienstverleningsovereenkomst :

  • De voorziening wordt geconfronteerd met een stijgend of een hoog aantal besmettingen bij de personen met een handicap of bij het personeel.
  • Er is onvoldoende personeel beschikbaar om de zorg en ondersteuning te kunnen voortzetten.
  • Het is niet mogelijk om de preventieve en hygiënische maatregelen na te leven als de individuele dienstverleningsovereenkomsten volledig uitgevoerd worden.

In alle gevallen moet er overleg plaatsvinden met het collectief overlegorgaan vóór van de individuele dienstverleningsovereenkomsten kan afgeweken worden.

Inzake IDO realisatie is het belangrijk om mee te geven dat er een IDO realisatie is opgenomen  in onze kleuren barometer die gelinkt is aan besmettingsrisico’s in de verschillende deelwerkingen.

Om de continuïteit van de ondersteuning voor alle cliënten te borgen, zou het kunnen dat er nog extra medewerkers moeten worden ingezet.

Dit kan van zodra meer dan één medewerker of cliënt positief testte. De beslissing om bijkomende medewerkers in te zetten zal steeds gebeuren op vraag van een clusterdirecteur aan de voorzitter van het monitoringscomité.  Samen zullen ze steeds zien of  deze extra inzet noodzakelijk is.

Er zal gewerkt worden met een team van 8 halftijdse medewerkers die flexibel over de verschillende werkingen van De Vijver kunnen ingezet worden maar in normale omstandigheden op hun vaste werkplek aan de slag zijn.

Onze kleurenbarometer is bindend voor IDO realisatie. maar kan indien nodig via bijkomende risicoanalyse (welzijn en veiligheid worden hierbij altijd meegenomen) en gemotiveerde beslissing van het monitoringscomité voor één of meerdere cliënten of medewerkers overruled worden.

Dit kan zowel op vraag van een cliënt, het netwerk als een medewerker.

Deze aanpak moet ervoor zorgen dat er steeds een maximum van kwalitatieve ondersteuning blijft voor alle cliënten. Dat medewerkers het kunnen blijven volhouden, overuren tot een minimum kunnen beperken en er ook ruimte blijft om af en toe even uit te blazen voor iedereen.

En uiteraard dat netwerken het vertrouwen in ons en onze aanpak kunnen behouden en hun familielid voldoende mee kunnen dragen door deze moeilijke periode. Hierbij willen we zoveel als mogelijke echte contacten tussen de cliënt en zijn/haar netwerk mogelijk blijven maken.

Als dit even niet kan zullen we bijkomende investeren om via diverse media (o.a. tablets die we kregen via giften De Rivier en de overheid) toch een kwalitatief contact tussen de cliënt en zijn/haar netwerk te realiseren.

We streven ook naar een maximale IDO realisatie bij uitbraken. Indien het IDO langer dan een maand niet volledig gerealiseerd kan worden komt er steeds een overleg met het CO.

3 De basis

3.1 Preventie maatregelen

  • We blijven actief sensibiliseren bij cliënten en medewerkers om zich te laten vaccineren
  • We sensibiliseren om alle basis maatregelen ( afstand houden, mondmasker dragen, handen regelmatig wassen, verluchten waar mogelijk, testen bij symptomen,…) goed te blijven volgen
  • Fysieke teamvergaderingen worden minimaal  één keer maand georganiseerd. Bij voorkeur gaan ze steeds fysiek door waar het kan.
  • We zoeken ook actief naar nieuwe fysieke veilige vergadermethoden        ( buiten vergaderen, wandel vergaderingen,…)
  • Deelwerking overschrijdende teamvergaderingen kunnen  indien noodzakelijk.
  • Indien er  fysiek moet vergaderd worden dan kan het alleen in voldoende grote ruimtes die goed geventileerd worden tijdens de vergadering of in de buitenlucht.
  • Bij een fysieke meeting: continu dragen van mondmasker tijdens de hele meeting (als de afstand niet gerespecteerd kan worden en/of er onvoldoende luchtkwaliteit kan gegarandeerd worden), afstandsregels zoveel mogelijk respecteren en raam op een kier.
  • Eten gebeurt voor alle medewerkers binnen hun eigen  deelwerking. Indien men samen eet wordt de afstand gerespecteerd. Medewerkers kunnen wel samen met de cliënten eten. ( tenzij anders afgesproken in tracing- of monitoringsteam)
  • De collectieve leefruimtes, sanitair, keuken, touch oppervlakten en liften worden dagelijks ontsmet. Dit wordt gezamenlijk opgepakt door logistieke dienst (tijdens de dag) en de begeleiding (avond)
  • In alle sanitaire ruimtes, in alle burelen en alle vergaderruimtes van medewerkers staat een desinfecterende spray met doekjes . De bedoeling is om die adequaat en veelvuldig te gebruiken. De logistieke dienst zorgt voor bijvulling van deze zaken via bestellingen bij de facilitaire dienst.
  • Alle ruimtes worden minstens meerdere keren per dag intensief verlucht. We zorgen voor gestuctureerde monitoring luchtkwaliteit en passen de normen voor het aantal aanwezige personen in een bepaalde ruimte aan. We voorzien ook een opvolgingsmonitoring.
  • Bij aanvang van het poetsen en desinfecteren van ruimtes zet de poetsdienst steeds de ramen open tijdens het poetsen.
  • Inzake vervoer wordt er maximaal gewerkt met Vijver vervoer. Indien geen mondmasker kan gedragen worden door cliënten wordt de capaciteit van het vervoermiddel teruggebracht naar de corona norm. Anders kan er op volle capaciteit gewerkt worden.
  • Privé vervoer van medewerkers gebruiken, voor cliëntenvervoer kan alleen mits er geen ander vervoersmiddel tijdig ter beschikking  en mits zowel de medewerker(s) als de betrokken cliënt(en) beschikken over een COVID safe ticket en beiden een  chirurgisch maskser dragen en de ramen open blijven.
  • Cliënten die tot een verschillende deelwerking behoren en een mondmasker goed kunnen dragen kunnen indien nodig samen in een busje van de Vijver vervoerd worden  mits de volgende zaken gerespecteerd worden:
  • Voor het instappen ontsmetten bus en temperatuur meten van wie instapt
  • Continu raam links en rechts open
  • Goede registratie van wie meerijdt met de bus

3.2 Persoonlijke beschermingsmiddelen

  • Mondmasker moet verplicht continu gedragen (Type 2 R)  worden voor medewerkers met cliëntencontact. Medewerkers die  zonder cliëntencontact aan de slag zijn kunnen het masker aflaten als de afstand gerespecteerd wordt en de ventilatie van de ruimtes in orde is.
  • Dragen van FFP2 en beschermkledij doen we volgens het advies van de arbeidsgeneesheer en op basis van de richtlijnen VAPH en wanneer we binnen de maatschappij code rood hebben op de corona baromater

Advies dr. Van Wambeke 15/10/20  

“Gezien de aard van de epidemie en het beperkt wetenschappelijk onderzoek (evidenced based) hierover naar de preventiemaatregelen wordt er in de eerste plaats de nadruk gelegd op de reeds gekende adviezen om infectie te voorkomen: handen wassen, afstand houden, masker dragen, kledij en vervangen  ervan op einde shift en wassen nadien. 

Wat betreft de verzorging van een gekende positief geteste cliënt is het advies een FFP2 masker te dragen en een beschermend pak, handhygiëne blijft geldig.

Wat betreft de verzorging van een cliënt die negatief op covid getest is zijn in principe de voorgestelde basismaatregelen voldoende: handhygiëne, afstand (indien mogelijk), dragen van masker, onderhoud van kledij (zoals boven beschreven en door sciensano voorgesteld).

Het type van masker dat best wordt gedragen verwijs ik naar de bijlage” (cf. bijlage 3)

Richtlijnen VAPH 13/01/22

FF2 masker is verplicht indien er gewerkt wordt met kwetsbare groepen  ( De Lelie,  De Zonnebloemen, De Hoeve woningen en De Hoeve AC en Drakenhof  W5-6) ( Deze kwetsbare groepen werden voor onze organisatie gedefinieerd bij de eerste corona uitbraak door het monitoringsteam op basis van de medische zorgnoden van de cliënten die daar ondersteund worden)

Wij passen deze maatregel steeds toe als de Belgische corona barometer op oranje of rood staat of als het VAPH ons verplicht.

  • Indien noodzakelijk (risico op te snelle vervuiling) wordt ook een faceshield gedragen bovenop het FFP 2 masker om vervuiling te vermijden.
  • Het dragen van een FFP2 masker kan tijdelijk preventief ingevoerd worden bij medewerkers en/of bij cliënten. Dit wordt bij ieder tracing en test-analyse team bekeken en moet er voor zorgen dat we de meest kwetsbare mensen beschermen en minder snel werkingen moeten afsluiten.

3.3 Kleurencodes ifv pandemie niveau

Op de website zal  enkel nog het globale samenleefplan gepubliceerd worden en nieuwe VAPH maatregelen.

Bij een (mogelijke) uitbraak zal de kleuren barometer van de desbetreffende setting, die steeds de meest actuele situatie per werking  weergeeft, vindbaar zijn in een aangepast sjabloon op de website. Daarnaast zal er steeds gecommuniceerd worden naar alle betrokken netwerken indien het kleurniveau wordt bijgestuurd.

We engageren ons om wanneer een unit in quarantaine geplaatst wordt er een  ook actieplan wordt gemaakt rond structuureel beeldbellen met context.

3.4 Spelregels bij opening  Quarantaine vleugel/woning?

De opening van een Q vleugel/woning wordt beslist door voorzitter monitoringsteam op advies van teamcoach(es) en ortho en clusterdirecteur. Redenen voor het openen van een dergelijke vleugel:

  • Geen mogelijkheid voor kamerisolatie voor betrokken cliënt
  • Het moeilijk kunnen respecteren van de Q regels
  • Een grote groep van besmette zieke cliënten
  • De individuele kamers zijn te klein om een kwalitatieve quarantaine te borgen
  • ….

We beschikken over  2 quarantaine vleugels/ woningen:

  • één in de Lelie (enkel bruikbaar voor Lelie cliënten)
  • één in  de Hoeve ( bruikbaar voor eigen cliënten en andere cliënten uit De Vijver ( residentieel of mobiel/ambulant of co-huizen)
  • De quarantaine vleugels gaan ten vroegste open 24u na beslissing monitoringsteam, tenzij omwille van agogische redenen sneller moet gehandeld worden
  • Bestaffing:  deze wordt vanaf nu uitgetekend op tracingsteam indien nodig en wordt voor de eerste 2 dagen gedragen door het reguliere ondersteuningsteam. Indien er te weinig bestaffingsmogelijkheden zijn, wordt er gevraag of er mensen van uit het netwerk mee kunnen ondersteunen. Voorafgaand gebeurt er steeds een risicotaxatie.
  • Wat wordt verwacht van cliënten die van uit andere werkingen naar Q werking komen? Een   aantal standaarden moeten in orde zijn. Dat betekent -> Kledij, medicatiefiche, netwerk ingelicht, indien  bijzondere ondersteunende handelingen nodig zijn van thuisverpleging worden die geregeld  door het team die deze cliënten naar de Q vleugel stuurt.
  • Er moet ook een beknopte agogisch fiche aangeleverd worden hoe cliënt het beste ondersteund wordt. – naast de mondelinge overdracht door sturende team
  • Maaltijden worden  tegen kostprijs ter beschikking gesteld  volgens regime in Q vleugel
  • Was: Q systeem van was – tegen kostprijs die daarvoor geldt.

3.5 Continuïteit van werking steeds verzekeren

Samenstelllen en opleiden van een flexteam

  • Ieder cluster levert binnen zijn teams een aantal halftijdse flexmedewerkers. Het aantal dat moet geleverd worden, wordt bepaald door het aantal medewerkerspunten dat men ter beschikking heeft. Ieder team zal een inspanning moeten leveren.
  • We werken met 8 halftijdse flexmedewerkers.
  • Er wordt geprobeerd om dit team samen te stellen op basis van vrijwilligheid van uit de deelwerkingen die mensen moeten leveren.
  • Als dit niet lukt tegen 31/03 dan zal de clusterdirecteur de nodige mensen aanstellen ( het zal hierbij steeds gaan over iemand die een contract heeft tot minstens 31/12/22 en eerst zal een beroep gedaan worden op de medewerkers met de laagste anciënniteit binnen de organisatie) of deze middelen vrij maken om de nodige vacatures op te stellen.
  • De samenstellingvan het team wordt meegedeeld aan OR en CO.
  • Deze medewerkers krijgen deze extra flexopdracht voor 19u. Van zodra ze ingezet moeten worden, worden ze voor de volledige 19u ingezet in het gastteam. Afhankelijk van hun tewerkstellingsvolume blijven ze nog deels verder werken in hun basisteam.
  • Het basisteam zorgt ervoor dat de workload daar aangepast wordt aan de tijdelijke situatie en taken doorschuift naar andere medewerkers en/of IDO realisatie aanpast.
  • Deze medewerkers nemen de flexopdracht op voor 1 jaar. Ze kunnen vragen om dit stop te zetten vanaf februari 2023 en dienen dit uiterlijk eind december aan hun leidinggevende door te geven.
  • Als een flexmedewerker onverhoopt uitvalt tijdens het jaar om andere redenen dan vakantie, dan moet het betrokken team uiterlijk 1 maand na de uitval zorgen voor passende vervanging en bij de coordinator aankloppen voor de nodige opleiding.
  • Deze medewerkers werken als ze niet opgeroepen worden gewoon in hun basisteam.
  • Bij oproep moeten ze op weekdagen 24u na oproep vrijgemaakt kunnen worden, tijdens weekend dagen is dit na 48u.
  • Voor de tewerkstelling de eerste 5 dagen van het rooster is de goedkeuring van de medewerker nodig om de diensten te leveren op de voorziene uren.
  • Binnen dit team van 8 medewerkers mogen maximaal 2 medewerkers tegelijk afwezig zijn.
  • Deze medewerkers krijgen voor eind april een korte  leerwerkopleiding binnen alle settings van De Vijver.
  • De coördinatie van de opleiding en de inzet van deze medewerkers wordt gecoördineerd door de directeur van cluster 1.
  • Iedere teamcoach van een dergelijke medewerker zorgt dat de beschikbaarheid van deze medewerkers steeds één maand vooraf te vinden is op de VIS en dat grote vakantieperiodes ( 1 week of meer aaneengesloten)  tegen eind maart ingevuld zijn voor het hele werkjaar. Er zal hiervoor een sjabloon ter beschikking gesteld worden van uit de administratieve diensten.

Inzetten van het flexteam

  • Van zodra er meer dan 1 besmetting is in  één van onze deelwerkingen bij medewerkers of cliënten,   kunnen we de flexmedewerkers inzetten.. Deze beslisising dient minstens door de betrokken directeur en de voorzitter van monitoringsteam goedgekeurd te worden.
  • Zij zien erop toe dat eerst alle mogelijkheden van het team en de desbetreffende clusters zijn benut.
  • Bij het inzetten van het flexteam worden eerst de flexmedewerkers van de eigen cluster én alle andere mogelijkheden van de eigen cluster ingezet. Daarna worden de resterende diensten gelijkmatig verdeeld over de flexmedewerkers van de andere clusters.
  • Indien er in 2 of meer clusters tegelijkertijd besmettingen zijn, blijven de flexmedewerkers in hun eigen cluster indien dit voor de cluster nodig is.
  • Er wordt ook steeds op toegezien dat er voldoende vaste basismedewerkers van de teams op post zijn om de continuïteit naar cliënten te borgen.

Hoe werkt het flexteam?

  • Er wordt van zodra nodig een arbeidsrooster gemaakt  door de vragende clusterdirecteur en de betrokken teamcoaches in samenspraak met de flexmedewerkers voor  4 weken. Dit rooster wordt  daarna gecommuniceerd met alle teamcoaches. Ten vroegste 24u na communicatie  in weeksituaties en 48u  na communicatie in weekendsituaties kan dit werkrooster opgestart worden. De eerste 5 dagen is de goedkeuring van de betrokken flexmedewerkers nodig.
  • De prestaties binnen dit rooster worden door de betrokken medewerkers ingebracht in PRESA.

Wat bij overmacht?

  • Een ‘geval van overmacht’ is … een situatie waarbij er zelfs bij inzet van alle medewerkers  uit het opgeleid flexteam en bevraging omtrent mogelijkheid rond leveren van extra prestaties door medewerkers van het team waar de uitbraak zich voordoet, noodzakelijke diensten open blijven staan.
  • In een dergelijke situatie roept de voorzitter van het monitoringsteam iedereen samen om samen te zoeken hoe we één en ander verder kunnen oplossen.
  • CO en OR worden verwittigd als er een dergelijke overmacht wordt vast gesteld.

3.6 Goede spreiding van vakantie en VAP dagen

  • Het is cruciaal dat iedereen zoveel als mogelijk binnen de grenzen van de te presteren uren blijft werken ook in COVID tijden.
  • Richtinggevend is hierbij niet meer dan ½ van jobtime in min of plus hebben per maand en opname VAP uren en verlof  zoals voorzien in arbeidreglement.
  • Er wordt aangedrongen op een goede vakantiespreiding maar ook een goede opname van vakantie.
  • Uiteraard proberen we ook steeds een goede continuïteit van dienstverlening te  borgen door voldoende vaste basismedewerkers te garanderen binnen alle teams.

4 Bezoek

  • Globale lijn geen bezoek binnen een site of deelwerking die globaal in quarantaine is wegens veralgemeende hoogrisicocontacten voor minimaal 7 dagen na het hoogrisico-contact. Na 7 dagen zal in samenspraak met CRA gezien worden of minimale of maximale voorzichtigheid moet gehanteerd worden. Uitsluiting van bezoek op de site of deelwerking kan maximaal voor 14 dagen na een laatste hoogrisicocontact. ( VAPH regelgeving 14/10/2020). Minimale voorzichtigheid betekent mond-neusmasker dragen, beperkte contacten buiten de leefeenheid, 1,5 m steeds kunnen bewaren. Maximale voorzichtigheid: verlenging van quarantainemaatregelen van 10 tot max 14 dagen.
  • Bezoek kan ook tijdelijk geweigerd worden voor maximum 10 dagen als er meer dan 3 besmettingen zijn bij medewerkers en/of begeleiders
  • Bezoekers die een hoog risico contact hadden kunnen tot 10 dagen na het hoog risicocontact niet op bezoek komen ( VAPH regelgeving)
  • Poort-, wandel- en fietsbezoek kan wel steeds op aanvraag (bij teamcoach) voor sites of deelwerkingen die in globale quarantaine zijn als er een positieve risico-analyse is van teamcoach/ ortho en trajectbegeleider en als de cliënt op de laatste testing negatief testte. Er is geen limitering in tijd. Gebruik van wagen of openbaar vervoer kan maar wordt afgeraden. Men mag NERGENS binnen gaan en mondmasker dient gedragen te worden waar de afstand niet kan bewaard worden.
  • Fysiek contact is niet toegelaten.
  • Bezoek naar huis kan niet voor sites/ deelwerkingen in globale quarantaine tot er minstens op de site/deelwerking geen contacten meer geweest zijn met besmette personen de laatste 9 dagen na een positieve testing
  • Bij het begin van een uitbraak kan men ook steeds kiezen om familielid naar huis te halen maar dit moet dan wel tot het einde van gevarenperiode voor die site/deelwerking ( tenzij  noodsituaties)
  • Bezoek naar huis wordt  van zodra er besmettingen zijn steeds gekoppeld aan risico-taxatie door ortho-agoog, teamcoach en trajectbegeleider. De doelstelling is zo veel als mogelijk dergelijke bezoeken toe te laten binnen veilige grenzen. Er wordt hierbij verplicht met  het formulier ‘Afspraken bij bezoek of uitstap in coronatijd’ gewerkt.
  • Bezoek op de woonsites is steeds toegelaten als er geen bevestigde besmettingen zijn bij cliënten of medewerkers op deze sites. Dit kan met maximum 2 personen (kinderen beneden de 12 jaar niet inbegrepen). Er is alternering mogelijk.. Het bezoek dient aangevraagd te worden bij de teamcoach minimaal 1 dag voor het bezoek en kan maximum voor 3 uur.  Indien men hier van uit bepaalde teams om agogische redenen wil van afwijken dan is een motivatie van teamco en ortho agoog noodzakelijk. Uiteraard is het bedoeling om op de kamer/ studio te blijven en contacten met andere cliënten te vermijden. We vragen dat de bezoeker een mondmasker draagt  bij het doorkruisen van de ruimtes. Op de eigen studio of kamer kan het masker afgelaten worden mits covid safe certificaat.

5 Reizen en vakantie

Uiteraard willen we dat zowel cliënten als medewerkers voldoende rustig  kunnen genieten van een welverdiende vakantie.

Maar we willen heel graag dat iedereen zich houdt aan de maatregelen zoals ze door de overheid zijn vastgelegd.

Dit betekent voor cliënten: 

  • Melden van vakantie bestemming als deze zich situeert in rode zone. De quarantaine periode en testing die dan moet volgen gebeurt thuis (bij het netwerk van de cliënt) tenzij overmacht. Bij overmacht volgt een quarantaine en passende testing in De Vijver. De meerkosten verbonden aan deze aanpak zijn ten laste van de cliënt. Hierbij zullen wij ons baseren op de bindende richtlijnen van het overlegcomité.
  • Tijdens de vakantie alle veiligheidsmaatregelen zoals voorzien opvolgen en zeker de gezondheidstoestand goed monitoren
  • Teamcoach, orthopedagoog en trajectbegeleider zijn steeds bereid om reisplannen op hun risisco’s te analyseren en een passend advies te geven. Dit zal worden opgenomen in het individueel dossier van de cliënt.

We vragen uitdrukkelijk, aan iedereen die dit kan, om reizen naar rode zones zeker te vermijden.

6 Nieuwe cliënten, logeerders of cliënten die terug keren na lange afwezigheid

Indien men als nieuwe cliënt ondersteund wordt of na 1 maand afwezigheid terug komt, dan moet er 48u voor aankomst een PCR test worden afgenomen. Deze moet negatief zijn om de ondersteuning (terug) op te starten.
Indien deze test niet of niet tijdig kan worden afgenomen gelden de volgende afspraken:

  • PCR test wordt afgenomen van zodra het kan en kamerisolatie tot resultaat gekend is

Indien er twijfel is ook bij kortere periodes van afwezigheid kan een zelftest gevraagd worden bij nieuwe opstart van ondersteuning

7 Teststrategie

7.1 Preventieve testing

  • We voorzien momenteel geen verdere preventieve testings.
  • We doen wel een rigoureuze symptoomopvolging bij alle cliënten en medewerkers.

7.2 Curatieve testing

  • Curatieve testings worden in sites/deelwerkingen met voldoende vaccinatiegraad ( VAPH normen) enkel nog  uitgevoerd bij een bevestiging van besmetting van een client en/of medewerker en niet meer bij een vermoeden van besmetting.
  • We betrachten hierbij steeds om geen testresultaten te krijgen in weekends.
  • Bij een melding van een positief geteste medewerker of cliënt gebeurt er een eerste multi disciplinaire tracing door clusterdirecteur ism de betrokken medewerkers.
  • Op basis hiervan wordt een overleg gepland met de voorzitter van het monitoringsteam. Indien noodzakelijk wordt er tracingteam gepland.
  • Van uit deze tracing wordt de noodzaak aan testing vastgesteld en de bijhorende communicaties gedaan.
  •  
  • Wanneer een besmetting een impact heeft op meerdere werkingen plant de voorzitter van het monitoringscomité een tracing met alle betrokkenen.
  •  
  • Testen bestellen en oproepen Mensura gebeurt door de voorzitter van monitoringsteam (+ VAPH rapportage). Het roosteren van de testen en de praktische organisatie van het testen gebeurt door de teamco onder de verantwoordelijkheid van  de clusterdirecteur in samenwerking met de betrokken medewerkers en conform met de praktische afspraken beschreven in luik 7.5.
  • Testing georganiseerd door De Vijver na uitbraak is verplicht voor residentiële cliënten (VAPH richtlijn). Voor alle andere cliënten sterk aanbevolen. Men kan ook kiezen om deze testing op dezelfde datum te laten uitvoeren door eigen arts.
  • Testing georganiseerd door De Vijver na uitbraak is sterk aanbevolen voor medewerkers. Men kan ook kiezen om deze testing op dezelfde datum te laten uitvoeren door eigen arts.

7.3 Omgang met partiële testresultaten

  • Richting medewerkers: bij positief resultaat wordt de medewerker ingelicht door bedrijfsarts en blijft hij/zij minimaal 7 dagen in quarantaine.  Indien  hij/zij asymptomatisch  positief testte, dan kan hij/zij als  dit voor de continuïteit van de dienstverlening noodzakelijk is aan de slag in quarantaine afdelingen van de werking onder heel strikte voorwaarden.
  • Richting residentiële cliënten en netwerken: bij positief resultaat wordt de cliënt en zijn context onmiddellijk ingelicht. Cliënt wordt onmiddellijk in kamerquarantaine  of Q woning geplaatst in afwachting van bijkomende maatregelen.

7.4 Omgang met volledige testresultaten

Diepgaande analyse met begeleidend team en CRA om verdere strategie te bepalen en communicatie naar alle betrokkenen voor te bereiden.

7.5 Praktisch

Uitlezen resultaten

De CRA en de bedrijfsarts zijn verantwoordelijke voor het uitlezen van de testresultaten. Zij zullen dit 24u na de testing om de 12u doen en de directie op de hoogte brengen van positieve testresultaten.

Ruimtes

  • De Lelie: kamer, medische dienst, 1 ste verdieping en in open lucht
  • De Hoeve, De Hoeve woningen, Drakenhof: voor cliënten  op de eigen kamer of studio; voor medewerkers  ( vergaderzaal boven))
  • Tyrolerhof/ De Vunder: voor cliënten: in de leefruimtes; medewerkers: De  Vunder grote ruimte
  • Zonnebloemen/EBSW: voor cliënten: Regenboog; voor medewerkers: personeelsruimte naast hoofdingang
  • De Bosuil woningen: in open lucht en/of bureel van de teamcoach

Klaar zetten ruimtes

Dit gebeurt steeds de ochtend voor testing in samenspraak metde facilitaire dienst.

Wie brengt in, wie assisteert, waar worden testen gebracht en opgehaald

  • De Lelie: inbrengen: administratie, cliënten en medewerkers testen: beschikbare coördinerend verpleegkundige
  • De Hoeve, De Hoeve woningen, Drakenhof: voor cliënten assistentie Jef en inbrengen: Steven; testen/ Dr. Schraepen; voor medewerkers: Mensura testen + inbrengen medewerker crisisteam of Steven
  • Tyrolerhof/ De Vunder: : voor cliënten assistentie: Tine, inbrengen: Steven; testen/ medische dienst Zuid voor medewerkers: Mensura testen + inbrengen Steven (back-up: leden crisisteam)
  • Zonnebloemen/EBSW: inbrengen administratie; voor cliënten: medische dienst noord, assistentie Karin; voor medewerkers testen: Mensura, assistentie: teamcoach
  • De Bosuil woningen: inbrengen cliënten : administratie; inbrengen medewerkers: Inge; testen cliënten: medische dienst Noord; testen medewerkers: Mensura

7.6 Gebruik van zelftesten

  • Zelftesten worden bij gevaccineerde personen niet ingezet tenzij deze  cliënten en/of medewerkers symptomen vertonen ( richtlijn VAPH).
  • Ze worden verdernog ingezet bij niet gevaccineerde medewerkers, cliënten en hun bezoekende  famillie bij symptomen. Afname  in samenwerking met coördinerende verpleegkundigen of thuisverpleegkundigen.
  • Deze testen kunnen ook ingezet worden voor logeerders die vrij regelmatig langs komen en waarvoor PCR testing te zwaar wordt. ( beslissing door  voorzitter monitoringscomité samen met medische dienst en teamcoach)
  • Verder kunnen zelftesten op de volgende manier aangewend worden:
  • Zelftest kan steeds gevraagd worden voor medewerker of cliënt met symptomen. Medewerker kan na overleg met teamco ( kan via mail naar teamco in cc) deze test aanvragen bij medische dienst. Resultaat wordt door medische dienst gemeld aan teamco, clusterdirecteur en  voorzitter monitoringscomité
  • Zelftest kan ook gevraagd worden voor medewerkers die versneld uit Q terug komen werken of blijven doorwerken na een bevestigd HR contact. Dit dient gevraagd te worden via teamco/diensthoofd en loopt via medische dienst. Resultaat wordt doorgeven aan teamco/diensthoofd van uit medische dienst
  • Zelfltest kan ook gevraagd worden voor een niet of deels gevaccineerde medewerker indien zulks werd afgesproken op tracingteam. Dit wordt dan aan de medische dienst gecommuniceerd via directeur van de betreffende dienst en opgevolgd door de de medische dienst
  • Extra PCR testing  buiten het VAPH circuit kan mits goedkeuring door voorzitter monitoringsteam ( na een tracing door een directeur die geen algemene testing vereist of dringende info noodzaakt) en dient van daaruit gevraagd te worden en steeds doorgegeven te worden voor Zuid aan dr. Schraepen  en voor Noord aan dr. Timmermans met de nodige  gegevens; uitvoering medische dienst of langs gaan bij één van onze CRA’s

We proberen ook samen met de residentiële cliënten te bekijken hoe zij zeker zorgen dat ze de 4 zelftesten per maand die ze aan een 1 euro tarief kunnen krijgen aankopen zodat we het potentieel aan mogelijkheden om te testen zo betaalbaar mogelijk kunnen houden.

8 Werking monitoringsteam Corona

  • Nieuwe maatregelen kunnen door alle medewerkers en alle cliënten en contexten aangevraagd worden maar  kunnen pas doorgang vinden na beslissing van monitoringsteam.
  • Het monitoringsteam komt   telkens de 4 de maandag van de maand virtueel samen of  of indien er maatregelen moeten bijgestuurd worden.
  • Griet en/ of mevr. Aldeweireldt  kunnen beslissen om het monitoringsteam samen te roepen.
  • Ieder team heeft een corona coördinator. Deze is verantwoordelijk voor het goed opvolgen van de preventieve corona maatregelen binnen een werking en het bestellen van pbm voor medewerkers en cliënten. Hij/ zij zorgt ook dat bij een uitbraak de specifieke maatregelen goed worden opgevolgd.
  • Bij uitbraken wordt de corona coördinator van de werking mee uitgenodigd naar het monitoringsteam indien nodig.

9 Informeren en overleggen met CO en gebruikers

  • Bij ingang van Samenleefplan komt een communicatie naar alle gebruikers
  • Na evaluatie of bijsturingen volgt er een aparte communicatie naar CO en alle gebruikers
  • De corona situatie wordt op ieder CO uitgebreid besproken
  • Bij nieuwe besmettingen worden alle betrokken en voorzitter CO  grondig ingelicht

10 Informeren CRA en arbeidsgeneesheer

  • De CRA ‘s en de arbeidsgeneesheer krijgen steeds verslagen monitoringsteam en test-analyseteams via voorzitter monitoringsteam
  • De CRA’s  en de arbeidsgeneesheeer krijgen nieuwe richtlijnen van het VAPH doorgestuurd door de voorzitter van het monitoringsteam

11 Evaluatie

Het samenleefplan wordt geëvalueerd op het monitoringsteam van juni 2022 en januari 2023.